"3 התבלינים": איך לארגן יום כיף שבאמת יוביל לגיבוש בין העובדים

ההבדל בין סתם יום של כיף, לבין יום שממש יחבר וירים את המוטיבציה.

עובדים של חברת הייטק ביום כיף בטבע עומדים במעגל ומחייכים

כמו כמעט כל העובדים במשק, כנראה שגם העובדים שלכם נשחקים משגרת העבודה היומיומית. וכשעובדים מתחילים להישחק, המוטיבציה שלהם יורדת ולאורך זמן, התפוקה שלהם עלולה להיפגע.

זו הסיבה שארגונים בכל גודל וסוג מוציאים את העובדים לימי כיף. יום כיף וגיבוש הוא יום עבודה שמוקדש להנאה חסרת דאגות ושחרור ממתחים. בין פעילות קבוצתית משעשעת לסעודת שף, הפינוקים לא מפסיקים לזרום.

כל זה טוב ויפה, אבל משהו חסר בתמונה הזו, וזה ההבדל בין סתם יום של כיף ליום גיבוש אמיתי, כזה שיניע היכרות ברמה חדשה ועמוקה יותר בין העובדים, היכרות שתרים את המוטיבציה ותשפר את עבודת הצוות לאורך זמן.

במאמר זה נתאר מהם "שלושת התבלינים" שאנו מוסיפים לכמעט כל יום כיף שאנחנו מארגנים, כדי להעניק לו טעם עשיר של יום גיבוש מוצלח.

תבלין #1: לאפשר את השיחה

הניסיון שלנו מלמד כי ברוב החברות, העובדים לא מספיק מכירים אחד את השניה. כן, יודעים פרטים של "קורות חיים" איפה עבדתם לפני, מה עשיתם, אולי גם מצב משפחתי וכמה ילדים. אבל גיבוש אמיתי קורה כשאני מכיר את האדם שמולי קצת יותר לעומק.

זו הסיבה שבימי הכיף שאנחנו מארגנים, אנחנו עושים שני דברים שמעוררים בדרך טבעית פתיחות וראייה במבט חדש ומרענן את האדם שעובד בצוות, במחלקה או בכלל בארגון שלי

  1. שיבוץ משחקי חברה במהלך היום
    לצד הפעילות האתגרית או התחרותית, אנחנו מזמינים את העובדים למשחקי חברה משעשעים ומפתיעים, ה"מכריחים" את העובדים להיפתח קצת, לספר ולגלות אודותיהם דברים שלא יודעים עליהם. אגב, גם במהלך הפעילות האתגרית אפשר לעשות את זה.
    מניסיון, משחקי חברה הם חוויה שמעוררת אינטימיות (לא מוגזמת) והיכרות מרעננת ושובת לב בין העובדים. למשל, גילוי של חוויות עבר משותפות המייצרות מכנה משותף חדש להתחבר דרכו. ההיפתחות של אדם אחד מניעה ומעודדת היפתחות של האחר כלפיו, ולא עובר הרבה זמן וצוות שעובד כבר תקופה ביחד עובר לרמה חדשה של חיבור ומשם, עליה במוטיבציה.
  2. פינות זולה מושקעות ומתוכננות היטב
    במהלך יום הכיף אנו דואגים לשבץ זמנים למינגלינג ושיחה קלילה. לפעמים ארגונים בונים יום כיף גדוש מדי בפעילויות והתחושה היא של "מירוץ" מתחנה לתחנה, בלי לעכל ולעבד את החוויה שעברנו. הניסיון שלנו מלמד שכדאי להאט את הקצב כדי לאפשר את השיחה. אבל, יש מקום לתכנן את פינות הזולה שלא יהיו "נוחות מדי" לשקוע בהן ו"לפרוש מהעולם" עם הטלפון הנייד. פינת זולה מתוכננת היטב תכלול כיסאות וכורסאות מספיק נוחות אבל לא מדי נוחות, ומבנה הישיבה מעגלי ומתוכנן לשלושה עד חמישה יושבים, כדי לאפשר שיח קבוצתי.

בנוסף, אנו ממליצים לחברות להשקיע מעט בעיצוב פינת הזולה, כדי שתזמין שהות יותר ארוכה. ההשקעה באה לידי ביטוי בנראות, בקישוטים וכו'.

שורה תחתונה: בזכות תבלין השיחה, סתם יום של כיף יכול להפוך למרחב המאפשר היכרות עמוקה, מגביר את החיבור ומעלה מוטיבציה. עכשיו זה יום גיבוש אמיתי!

תבלין #2: לאפשר ביטוי עצמי

יום כיף הוא מרחב קסום לאפשר לעובדים לבטא את עצמם בדרך יצירתית. בכמעט כל פעילות ואטרקציה שאפשר לשבץ ביום כיף, ניתן לשלב באותה פעילות השתתפות אקטיבית מצד העובדים. הניסיון לימד אותנו, כי לחוות כיף זהו דבר מענג, אולם להשתתף ביצירת הכיף זהו דבר מענג שבעתיים! בפעילות כזו, לצד אנשים שהעובד/ת מכיר/ה ובוטח/ת בהם, יש הזדמנות לגלות כישרונות חבויים של מנהיגות, יצירתיות, קול יפה לשירה, ידי זהב להכנת סושי וכיוצא באלה…
כמובן שאין חובת השתתפות, ועובדים שלא מעוניינים להשתתף באופן אקטיבי יכולים להשתתף באופן פסיבי יותר.

שורה תחתונה: בזכות תבלין הביטוי העצמי, סתם יום של כיף יכול להפוך ליום שבו כישרונות חבויים של העובדים יוצאים לאור.

תבלין #3: לחבר למשימה הארגונית

דווקא היציאה למרחבים הפתוחים, ליום כיף חסר דאגות ומתחים, טומנת בחובה הזדמנות לעובדים להתחבר ברמה חדשה למשימה הארגונית ולאתגר העומד על הפרק. ולא בנאומים ארוכים של חברי ההנהלה, אלא בדרך יצירתית, שכדאי לקחת את הזמן ולחשוב עליה.

האם הארגון הולך לתקופה של שינויים וזעזועים, המחייבים גמישות ותגובה מהירה? במקרה זה נמליץ לתכנן יום של פעילויות שלצד ההנאה שבהן, גם מאמנות את החושים לגמישות ותגובתיות. חשוב מאוד לשבץ לצד הפעילות התחרותית והמאמצת גם פעילות שעושה הפוך – מרפה ומשחררת את החושים. מדוע? משום שכל שריר נבנה דווקא בזמן מנוחה, ולא בזמן מאמץ.. שינויי הקצב במהלך היום, ממתח להרפיה, מאפשרים לחוויה לעבור עיכול ועיבוד.

האם הארגון ניצב בפני משימה קריטית הדורשת שיתוף פעולה בין מחלקות ובין צוותים? במקרה זה נמליץ לתכנן יום כיף הכולל פעילויות המדגישות את הצורך והערך שבשיתוף פעולה. יום כזה יודגש גם למשחקי חברה המעודדים היכרות בין זרים, וגם למשימות תחרותיות שכדי להשלימן בהצלחה יש צורך בהישענות הדדית ואמון באדם אחר.

שורה תחתונה: בזכות תבלין החיבור למשימה הארגונית, סתם יום של כיף יכול להפוך ליום המאמן ומחזק את יכולות העובדים לעמוד בהצלחה באתגרים הניצבים בפני הארגון. התחושה שאני כעובד/ת מסייע/ת לארגון שלי להצליח ולצמוח חשובה מאוד למוטיבציה ותורמת לגיבוש.

חברת OUTMIND מתמחה בארגון והפקת ימי גיבוש וכיף לעובדים. 

חייגו 072-395-0747 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: